10 de febrer 2008

Consultori del Dr Jou

RESSACA. Causes i solucions

Abans de començar la meva secció dedicada a la ressaca només vull aclarir que si conegués quina és la solució de la ressaca segurament ja hauria guanyat el premi Nobel de Medicina.

Definició

Es diu del quadre de malestar general que pateix al despertar-se aquell que ha begut alcohol en excés.

Símptomes
  • Ulls vermells
  • Mal de cap
  • Set intensa
  • Debilitat
  • Marejos, vòmits
  • Dolor muscular i abdominal
  • Diarrea en alguns casos
  • En casos extrems es pot arribar a tenir convulsions i inclús coma

Tractaments

  • No beure alcohol la nit abans. 100% efectiu i barat

Altres tractaments menys efectius:

  • Beure molta aigua o sucs de fruita abans i desprès d'agafar la trompa
  • Menjar abans de la ingesta d'alcohol. Es recomanen hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, llegums, patates)
  • Complexes vitamínics del grup B, sobretot vitamina B12
  • Dutxa calenta a l'inici i desprès passar a dutxa freda (per estimular la circulació sanguínia)
  • Menjar mel i aliments rics en fructosa una vegada instaurada la ressaca: pomes, cireres, raïm
  • Paracetamol d'1g pel mal de cap
  • Omeprazol 20 mg pel mal de panxa
  • Arrel de dent de lleó (ni idea de que es!)
  • Suc d'api
  • Dormir tot el dia

Coses que no s'han de fer mai:

  • Beure més alcohol!
  • Beure cafè
  • Comprar pastilles contra la ressaca que vénen a internet

30 comentaris:

martinegre ha dit...

bon dia doctor,
no és que vulgui polemitzar,pero a mi em sembla que per la ressaca beure cafe,va bé,almenys a mi si,i no et pensis que ho dic per interés,
i lo que també va molt bé per treure la ressaca,encara que com a doctor no em puguis donar la raó,és beure més alcohol,ja que la ressaca desapereix,ara que potser no va bé per altres cosas,segur.
una recepta "casera",provinent de la cultura popular i que us puc asssegurar que va bé per el mal de panxa de la ressaca,és beures una copa de: 1/2 copa de ginebra i 1/2 copa de menta,el perill ésta en passar-se de la dosis recomanada(una copa petita,o xupito).
apa salut a tots i bona ressaca.

Anònim ha dit...

Dr. Jou, i el mite que el whisky no deixa ressaca? Té alguna base o directament és una trola?

laiona ha dit...

Martí, jo faig això que tu dius, i m'han de portar a l'hospital amb una perforació d'estómac...
això de la dent de lleó és una planta verda, que crec que va molt bé per moltes coses. Jo em foto AINEs de 600mg, va bé, no dr.Jou??
per cert, m'han dit que hi ha un blog teu de medicina, els veterinaris hi podem entrar ?? quin blog és??

natx ha dit...

Jou lo de la B12 t'ho has de pendre abans de sortir de farra o quan tornes borratxo? O les 2 coses?
Per cert t'has deixat un dels símptomes mes importants i xungos: vòmit. A mi passar-me el matí vomitant és lo que em dóna més pel sac, pq al final ja no et queda res per treure.

natx ha dit...

Laiona que és AINEs? Un Ibuprofeno?

laiona ha dit...

si.

AntiImflamatoris No Esteroideus

Anònim ha dit...

Dr Jou.

De cara la setmana que ve, podria extendre una mica més el tema, de les borratxeres, pro enfocat a les neurones; quantes en tenim? quantes se'n destrueixen al agafar un gat? Hi ha manara de recuperar-les?

Està clar que hi ha gent que ja no en tenen gaires, EH SINJO!!!

Page ha dit...

les neurones no es divideixen i m sembla que les que ja has perdut, carmen, no les recupereraràs pas.
jo encara tinc una pregunta més: quin nombre de neurones exactament deixen de funcionar cada dia en una persona normal (normal vol dir que no cometi excessos ni s'automutili les pròpies neurones) i, tantes hores d'estudi, no n'aniquilen moltes? perquè segur que les estic estressant molt pobretes...

Anònim ha dit...

Carmencita, les neurones com les polles: no és qüestió de quantitat si no qualitat!

Anònim ha dit...

ai ai ai!!!!
que lo últim que he escrit ho he fet a nom de page!!!!!

sóc la laiona!!!!!!!

Anònim ha dit...

Jou, estaria bé contestar els pacients.

Ei, si vols, EH!

Sinjo; ES UN MON D'ENVEGES!!!

Anònim ha dit...

entre todos vosotros no juntais una sola neurona!!
inutiles!!

Josep Vidal-Alaball ha dit...

Renoi, quanta pregunta per contestar... i jo amb migranya!
Bé començo a contestar el que bonament sàpiga:
- Martí. Lo de beure més alcohol potser és una estratègia bona a curt termini, però a mitjà i llarg termini et tornes un alcohòlic. Si cada dia beus per evitar la ressaca del dia anterior no crec que acabis massa bé.
Sobre el cafè, en principi pot semblar que va bé, però el cafè és un diurètic i contribueix a augmentar la deshidratació que és un dels principals causants de la ressaca. També he de dir que en segons quins bars (no a Cal Negre) al cafè hi ha més aigua que cafè i en aquests casos podria anar bé!

Josep Vidal-Alaball ha dit...

Jack Daniels: no totes les begudes provoquen el mateix grau de ressaca.
Lo dels wisky és una llegenda urbana segurament amb un rerefons de marketing.
Es diu que les begudes que provoquen més ressaca són l' aiguardent, conyac, el whisky Americà, el cava i el vi negre.
Els que menys el vodka i ginebra.

Josep Vidal-Alaball ha dit...

Laiona: l'Ibuprofè de 600 pot anar bé pel mal de cap, però pot irritar L'Estómac que ja està prou tocat per la ingesta d'alcohol. Jo no el prendria a nos ser que abans et prenguis un protector d'estómac tipus Omeprazol o Ranitidina. Crec que és més segur un gelocatil. Les Aspirines també irriten l'estómac.
Tinc un blog on penjo articles i una web de medicina. Les adreces són:
http://josep-vidal-alaball.blogspot.com/

http://www.jvidal.netfirms.com/

Josep Vidal-Alaball ha dit...

Natx: lo de la vitamina B12 s´ha de pendre abans i desprès. Té el petit inconvenient de que la majoria de preparacions s´han de punxar... al cul!

Josep Vidal-Alaball ha dit...

Natx: tens raó en el tema de les vomiteres. Jo ho englobava amb els maretjos i nàusees. Ho canviaré

Bé, per la setmana vinent tocaré el tema de les neurones

Josep Vidal-Alaball ha dit...

Col.lega Dr Soler: el Dr Jou treballa a la medicina pública i per això és normal que hi hagin llistes d'espera

martinegre ha dit...

natx no et deixis "punxar",jo de jove prenia "godabion b-12",que com el seu nom indica és vitamina b-12,i son en forma de pastilla,pero tampoc et pensis,que era prendre'n un parell i ja no tinc ressaca.

una altre teoria que habia intentat aplicar al meu taranna diari,per aconseguir no tindré ressaca mai més,va ser a partir de la teoria urbana que diu que a partir de la ressaca numero 1.000,no n'hi ha mai més,bé era una teoria falsa i a més a més,ara en lloc de ressacas tinc "convalescencies" d'entre 3 i 15 dies,pero segueixo investigant en el tema.

apa bon dia a tots.

Anònim ha dit...

Si Martí, tens raó hi han preparacions de vit B12 en pastilles o et pots beure les ampolletes que són per punxar, però també s´ha de patir una mica, no? De fet, a la colleta tenim una farmacèutica potser ens pot ajudar

Anònim ha dit...

COLLONS, DR JOU. JO QUAN ARRIBO TORRAT A CASA ABANS D'ANAR A DORMIR EM PRENC UN IBOPROFÉ 600GR I EM DESPERTO NOU DE TRINCA. M'ESTÀS DIENT QUE M'ESTIC FOTENT L'ESTOMAC ENLAIRE?!I JO QUE EM PENSAVA TENIR EL TRUCO DE L'ALMENDRUCO!

Anònim ha dit...

tu sinjo lo que t'estas fotent de creu,és el cervell,mendrugo¡¡

jou receptels-hi lavativas,per quan els agafi la carmen de mairena.

Anònim ha dit...

Sinjo,
Crec que estàs "apretant" el teu estómac, a part del fetge, és clar! Com he dit, jo evitaria l'Ibuprofé perquè encara faràs una llaga d'estómac

Anònim ha dit...

Tranquila Laiona tots sabem que el Page no ha estudiat mai i que aquesta pregunta no la podia haver fet ell (massa complexe) je je!

Page ha dit...

Professor tornasol;
fótis el pèndol pel cul!!!

KOPINI ha dit...

Doncs jo quan arrivo amb resaca, hem foto un litre de llet... la vomito tota i al dematí ja no tinc resaca... Explicació científica??? L'única resaca que puc tenir és de mal de cap, però d'algun cop d'escombra mentre vomito i desperto a tothom, je je ... Apa siau ...

P.D: Fa tant que no surto que no m'enrecordo de les ressaques...

Anònim ha dit...

vomitar abans de ficar-se al llit va molt bé per no tenir ressaca o que aquesta sigui més suau. El mètode usat és lo de menys; llet, café amb sal o ficar-s'hi els dits (al coll! malpensats)

Anònim ha dit...

jo també vomito tot sovint, però em sembla que el meu mal és que tinc el païdor molt difícil i delicadot, i quan faig algun estragu...
pel que fa l'ibuprufè 600, jo a vegades me n'he fotut 2 de cop i com nova tu...
he de dit de vegades eh? generalment me'n prenc un i l'endemà ESTUPENDA!!!

Anònim ha dit...

No entenc aquesta mania que te tothom de pendre ibuprofens. Això són antiinflamatoris i van fatal per l'estomac. Ho se pq com a futbolista aficionat n'he pres bastants. Potser és que amb tants anys de farra el meu estomac ja no és el que era.

Anònim ha dit...

Que em foti el pendol pel cul?
Laiona que són aquestes paraulotes, jo no m'esperava això d'una dama com vosté!